Rutekuttene: Snart kritisk på kortbaneflyplassene

HADSEL: – Flytilbudet på kortbaneflyplassene er blitt så dårlig at det nærmer seg kritisk, mener leder i Vesterålen regionråd, Siv Dagny Aasvik.

AV Tor Johannes Jensen Torjo@blv.no - 76110950
Publisert
Oppdatert:

Tirsdag skrev E24.no at 18 av Widerøes 23 kommersielle ruter i kortbanenettet går med tap. Stokmarknes lufthavn Skagen er én av de få kortbaneflyplassene som bare har kommersielle ruter. Bladet Vesterålen fortalte før helga at Widerøe planlegger å fjerne 11.40-avgangen til Bodø i tre måneder på nyåret. Lørdagsflyet til Bodø blir borte fra 3. november, og i høst stoppet selskapet ruta mellom Stokmarknes og Oslo to måneder før planen.

– Widerøe har tidligere i år kuttet 44 ukentlige flybevegelser i Lofoten og Vesterålen, framholder Aasvik, som også er ordfører i Hadsel.

Mye dårligere

Lederen i regionrådet beskriver situasjonen på kortbanenettet i det store og hele som nær kritisk:

– Både på de subsidierte flystrekningene og nå også på de kommersielle rutene er tilbudet blitt langt dårligere enn det var før. Dette rammer befolkning og næringsliv i distriktene, mener hun.

93 prosent høyere avgift

Hun slår fast at det totale avgiftstrykket kombinert med dyrt flydrivstoff gjør det vanskelig å opprettholde tilbudet i distriktene.

Bare mellom Stokmarknes og Bodø er avgiftene ifølge regionrådslederen 93 prosent høyere enn strekningen Oslo-New York, med regjeringens forslag til statsbudsjett.

Saken fortsetter under annonsen.

Økt avgiftene med 210 mill.

– Staten har økt avgiftene på de kommersielle rutene med 210 millioner kroner siden 2015 – og da snakker vi bare om avgiftene som går direkte til staten. I tillegg har Avinor økt avgiftene, så store fly kommer bedre ut enn mindre fly, konstaterer hun.

Aasvik understreker at avgiftspolitikken er et politisk ansvar, som regjeringen og Stortinget må handtere i statsbudsjettet.

Større avgift på korte turer

Den nasjonale flyplassalliansen som Hadsel er blitt medlem av, har pekt på at man står i fare for å ødelegge den positive utviklingen luftfarten har hatt de siste årene, dersom ikke avgiftspolitikken endres.

– Det er et paradoks at det er betydelig større avgifter på korte innenlandsreiser enn på lange utenlandsreiser. Det burde være viktigere med vekst og verdiskapning i Distrikts-Norge enn billige utenlandsruter, legger hun til.

Flere forslag

Flyplassalliansen har foreslått at departementet unntar fly med startvekt under 20 tonn (50 seter eller mindre) for passasjeravgift for å redusere avstandsulempene i distriktene. Det vil utgjøre rundt 50 millioner kroner. Man kan øke den generelle passasjeravgiften med tre kroner og dermed få det provenynøytralt i budsjettet. I tillegg anbefaler alliansen å gjeninnføre bunnfradrag for startavgiften og i stedet øke grunnsatsen.

– Dersom ikke avgiftspolitikken endres av regjering og Storting, står man i fare for å hemme positiv utvikling i Distrikts-Norge, mener Aasvik.

Trykk for å se kommentarer


FORSIDEN NÅ