Nyheter

Hurtigruteanbudet: Holder kortene tett til brystet

Anbudet på kystrutedrift gikk ut fredag. Men vi får ikke vite hvem som konkurrerer.

AV Tor Johannes Jensen
Publisert

Fredag formiddag utløp fristen for å legge inn tilbud på pakkene i neste anbudsperiode for drift av kystrute mellom Bergen og Kirkenes.

Før mars er omme vil Samferdselsdepartementet offentliggjøre hvem som har vunnet anbudskonkurransen.

Framtidas hurtigrute-tilbud er klart før påske

Det nye anbudet på kjøp av tjenester ble lyst ut av Samferdselsdepartementet i høst. Det skal gjelde fra 2020/2021 og minst ti år frem i tid.

Samferdselsdepartementet vil holde hemmelig hvem som har kommet med anbud, og hvor mange som konkurrerer.

Saken fortsetter under annonsen.

– Vi kan bekrefte at Hurtigruten har levert vårt bud på Kystruten, sier kommunikasjonsdirektør Anne Marit Bjørnflaten i Hurtigruten ASA, i ei pressemelding. Det signaliserte selskapet allerede i fjor høst.

Selskapet har drevet ruta Bergen – Kirkenes, som i dag består av 34 havner langs hele kysten, helt siden starten i juli 1893.

Om Samferdselsdepartementet er hemmelighetsfullt, blir det ikke mange opplysninger å få fra Hurtigruten ASA heller, annet enn at de er med i konkurransen.

– Nå går vi inn i en ny fase, som kan inkludere forhandlinger. Derfor ber vi om forståelse for at vi inntil videre ikke kan gå inn på detaljer om hva vi har bydd på og innholdet i det vi har levert, sier Bjørnflaten.

– Hurtigruten kommer til å seile mer på norskekysten, uansett om vi vinner eller ikke vinner hele eller deler av anbudet. Vinner vi ikke, vil vi seile rene kommersielle seilinger, og planlegger daglige avganger. Norskekysten vil alltid være en svært sentral del av Hurtigruten-produktet. Det vil den også være i framtiden – med eller uten en avtale med staten, sier Bjørnflaten.

Kystruta Bergen – Kirkenes

  • Passasjer- og godsrute med daglige anløp av 34 havner mellom Bergen og Kirkenes.
  • Samferdselsdepartementet kjøper sjøtransporttjenester på strekningen «for å sikre et tilfredsstillende transporttilbud for passasjerer som reise lokalt eller regionalt fra havn til havn, og godstransport mellom Tromsø og Kirkenes».
  • Ruten drives i dag av Hurtigruten AS, som har drevet ruten siden starten i 1893. Selskapet opererer 11 spesialbygde skip i trafikken.
  • Avtalen mellom Hurtigruten og staten går ut i 2020/21. Departementet lyste 19. september ut anbudskonkurranse om ny avtale som gjelder i ti år.
  • Konkurransen er delt i tre pakker. Hver av rutene er helårlige og gjennomgående seilinger tur-retur Bergen-Kirkenes, der alle havner på ruten skal betjenes daglig.
  • Den nye avtalen inneholder også klima- og miljøkrav.
  • Departementet tar sikte på at kontrakt kan inngås innen utgangen av mars 2018.

Trykk for å se kommentarer


FORSIDEN NÅ