0106 ime1Hurtigrute2.jpgNyheter

Framtidas hurtigrute-tilbud er klart før påske

Samferdselsdepartementet vil ha vurdert anbudene på framtidas kystrute før påske. Før det blir det hemmelighetskremmeri.

AV Tor Johannes Jensen
Publisert

Fristen for å levere tilbud i konkurransen om ny avtale på kystruten Bergen-Kirkenes løper ut fredag 12. januar kl. 12.

Samferdselsdepartementet sier i ei pressemelding at man vil inngå en kontrakt så raskt som mulig, fortrinnsvis før påske i år.

– Tidsløpet for det videre arbeidet avhenger av hvor omfattende evalueringen og kontraktsforhandlingene blir, heter det.

Departementet kommer ikke til å røpe hvem som har levert anbud eller hvor mange som har levert anbud, før man har valgt en eller flere leverandører.

– Dette skyldes at kunnskap om hvor mange og hvem som har levert tilbud mens konkurransen pågår, kan påvirke utfallet av konkurransen, skriver Samferdselsdepartementet i pressemeldinga.

Det heter videre fra departementet at kystruta er en viktig transportåre for kystsamfunnene, og at man har vært opptatt av å legge opp til en konkurranse som sikrer et kontinuerlig og godt transporttilbud.

Saken fortsetter under annonsen.

– Vi fortsetter daglig hurtigrute-seiling mellom Bergen og Kirkenes uansett

– Samferdselsdepartementet har underveis i tilbudsfasen fått mange spørsmål til konkurransegrunnlaget, hvilket vi håper er et uttrykk for reell interesse fra flere aktører. Det kan tyde på at det blir en spennende konkurranse. Vi går nå inn i en krevende fase med å evaluere tilbud og vil arbeide for å forhandle frem en god løsning for den videre driften av tjenesten, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp).

Staten kjøper sjøtransporttjenester på strekningen Bergen-Kirkenes for å sikre et tilfredsstillende transporttilbud for passasjerer som reiser lokalt eller regionalt fra havn til havn, og godstransport mellom Tromsø og Kirkenes.

Den nye avtalen om kjøp av sjøtransporttjenester på kystruten skal inngås med virkning fra 1. januar 2020 eller 1. januar 2021.

Tjenesten skal fortsatt betjenes med helårlige, daglige og gjennomgående seilinger til de samme havnene som før. Konkurransen er delt i tre pakker der to av pakkene har fire ruter, mens den tredje har tre ruter. Departementet kan inngå kontrakt med én, to eller tre leverandører.


FORSIDEN NÅ