KritiskNyheter

Avinor kritisk til beslutningsprosessen om Evenes: Ber Forsvaret vurdere å overta flyplassen

Avinor mener Stortinget ikke er informert om alle utgifter som kampflybase og en flytting av de maritime patruljeflyene fra Andøya fører med seg, skriver Fremover.

AV Mareno Leonhardsen
Publisert
Oppdatert:

Forsvarets etablering av QRA og MPA med tilhørende sikringstiltak og støttefunksjoner vil ha stor påvirkning på den sivile driften. I dag er det Avinor som besitter konsesjoner, tillatelser og sertifikater for å drifte lufthavna. I den grad Forsvaret stiller krav som går på tvers av disse rammebetingelsene eller at etableringen påfører den sivile driften kostnader, mener Avinor at det bør vurderes om Forsvaret skal ta over driften av hele lufthavna, skriver Fremover.

Et brev fra juni i fjor har en grundig gjennomgang av de økonomiske forholdene mellom Avinor og Forsvaret. Dagens Næringsliv (betal-sak) har tidligere omtalt brevet, der det kommer fram at Avinor-sjef Dag Falk-Petersen frykter ei ekstraregning fra Forsvaret på flere hundre millioner kroner. Falk-Petersen peker på at denne regninga kan havne hos flypassasjerene, hvis den skyves over på Avinor.

– Slik vi leser og forstår analysen, vil dette dreie seg om betydelige summer, og reiser flere prinsipielle spørsmål knyttet til beslutningsprosessen, heter det i brevet, som fortsatt hevdes å være like aktuelt.

Saken fortsetter under annonsen.

Kommunikasjonssjef Gurli Høeg Ulverud i Avinor sier til Fremover at selskapet fremhever at alle kostnader må synliggjøres, også de som påføres Avinor som konsekvens av Forsvarets aktivitet.

– Etter vår vurdering inkluderte ikke Forsvarsbygg disse kostnadene i konseptvalgutredningen, sier Avinor til Fremover.


FORSIDEN NÅ