Leserinnlegg

Synspunkt | Blir for fort fornøyd med veipengene

Det som skulle bli brukt på veien Risøyhamn-Sortland er minimum 500 millioner kroner, og samme beløp på veien til Myre over Frøskelandsfjellet og det samme på veien til Bø, mener skribenten.

AV Lesernes Mening
Publisert

Jeg synes ikke vi skal være fornøyd med 50 millioner kroner til Frøskelandsfjellet og 100 millioner til nyveien på Maurnes.

Pengene som nå er bevilget til veiene i regionen hos oss er en dråpe i havet av hva som trengs framover. Slik jeg ser det blir vi avspist med småpenger til veier i forhold til resten av landet.

Veiene til Andøy, Bø og Øksnes er en pengemaskin til staten med alle fiskeriene der ute. Kvitfisken og fiskeriet har vært ryggraden og bærebjelken i statens økonomi i århundrer før oljeindustrien kom, og vil, som den fornybare ressursen den er, bli det i årtusener når olja er borte. Jeg synes det er en skam at veiene i distriktet skal se slik ut som de gjør i dag med all den næringstransporten som foregår på hjul. Vi vet at det investeres i fiskeproduksjonen i Øksnes, i Andøya og i Bø. Med all fisken som transporteres på vei, er det utrolig at det ikke er gjort noe med dem på en mannsalder, og lite og ingenting etter at bruene er bygd. Alle snakker om ny E10 til Narvik. Men problemet er at vår regionen forsvinner i støyen og larmen av det som skal gjøres der. Det virker som om at bare vi får en ny E10 til Narvik, skal vi være fornøyd.

Men kjeden er aldri sterkere enn det svakeste leddet.

Når trailerne havner utfor veien fra Bø, Myre og Andøya og ikke kommer fram eller bruker lang tid på transporten av fisk, så nytter det ikke med ny E10. Det må bli ny vei hele veien.

Saken fortsetter under annonsen.

Det kan virke greit at man står i avisen og sier seg fornøyd av at man får penger til vei på Frøskeland og Maurnes, men problemet er at politikerne på Stortinget da tror at alt er på stell med veiene her, noe det på ingen måte er. 150 millioner kroner er en dråpe i havet av det som trengs, når vi ser på hva de bruker sørpå på veier. 30 milliarder kroner skal brukes i Bergensområdet på få år. 150 millioner, som Vesterålen har fått, er bare det de bruker på et par-tre timer på planlegging av veier, tunneler og jernbaner i sør-Norge. Det er sannheten.

Vi blir avspist med noen millioner kroner. Det som skulle bli brukt på veien Risøyhamn-Sortland er minimum 500 millioner kroner, og samme beløp på veien til Myre over Frøskelandsfjellet og det samme på veien til Bø. En og en halv milliard kroner skulle vært brukt, og enda er det småpenger i den store sammenhengen. Det er et minimum av hva vi trenger om det skal bli skikk på veiene her.

Og jeg mener at det ikke er et problem for Stortinget å skaffe disse pengene til veie, for de finnes.

Det er det ingen tvil om det når man ser på alle pengene som brukes sørpå der det bygges veier, t-baner, togbaner og tunneler. Og se på Sortland, der er det et eneste knutepunkt for kollektiv- og persontrafikken; en bussterminal for 30.000 mennesker pluss alle turistene. Til og med det skal det de ta fra oss. Det er helt utrolig at det går an. Det er bare én ting å si, vi blir avspist med småpenger, det er sannheten.

Edmund Johansen,

Forfjord

Trykk for å se kommentarer