NH 90Leserinnlegg
NH 90:

Det nye super-helikopteret?

Ser på NRK dagsrevyen i dag et innslag om det mye omtalte nye fregatt- og kystvakthelikopteret som kalles NH-90. Helikopteret har nå fått kallenavnet NH-90 «Superhelikopteret».

AV INNLEGG Av Edmund Johansen
Publisert

På tv kunne vi også høre er det er blitt flukt av helikopterpiloter pga at de får altfor lite trening og pga at helikopteret nå bare skal brukes på fregattene.

NH-90 har jo en ekstrem driftskostnad på 175.000 kroner per time i luften.

Kystvakta har jo som kjent ventet snart to tiår på nye helikoptre, og når de endelig skal på plass på skipene, er driftskostnadene blitt så høye at forsvaret rett og slett ikke har råd å bruke de fullt ut og planlegger å kun utstyre fregattene med NH-90.

Kystvakten trenger i høyeste grad nye helikopter til effektiv fiskerikontroll og redning.

Konkurrenten til NH-90, amerikanernes Sikorsky S-92, koster 34.000kroner å drifte per time.

Selv om det koster 7,2 milliarder å terminere kontrakten på NH-90, vil Norge spare heile 11 milliarder kroner på hele levetidsprogrammet hvis Sikorsky S-92 kjøpes inn.

I tillegg får vi helikoptre som faktisk fungerer og fyller rollen på både kystvakt og fregatt.

Sikorsky er jo som kjent en del av giganten Lockheed Martin, som er en av verdens største produsenter av forsvarsutstyr og en mega-stor produsent av passasjerfly, militærfly, rakettvåpen og romfartøyer og har 130.000 ansatte.

Lockheed Martin har en merittliste på luftfartøyer som er lengre enn lang, og har bygget mange av verdens beste fly og helikoptre.

Kan nevnes P-3 Orion, C-130J Hercules, rekordflyet Starfighter, F-16 Fighting Falcon, Lockheed Constellation, som var verdens første sivile store passasjerfly, som startet transatlantiske flyruter 6 februar 1946 mellom Paris og New York. Flyet hadde også hovedtyngden av transporten i luftbroen til Berlin med mat til utsultede tyskere etter Berlinblokkaden fra 1948-49. U-2 spionflyene er også produsert av Lockheed Martin.

Lockheed F-117 Nighthawk er et amerikansk angrepsfly og verdens første operasjonelle luftfartøy, utviklet for å utnytte stealth-teknologi som gjør flyet vanskelig å observere på radar.

P-38 Lightning var et to-motors jagerfly produsert av Lockheed Martin under 2. verdenskrig, og amerikanernes beste jagerfly når nasjonen ble trukket inn i 2. verdenskrig etter Pearl Harbor. Lockheed Martin produserte hele 9942 stk P-38 Lightning. Lockheed’s P-38 Lightning var det eineste kapable jagerflyet som kunne ta hevn for Pearl Harbor og pilot Rex Barber skjøt ned flyet med selve hjernen bak Pearl Harbor, admiral Isoroku Yamamoto, da han besøkte fronten på Stillehavskrigen våren 1943. En interessant og spektakulær historie.

Saken fortsetter under annonsen.

Vår nye F-35 er også produsert av Lockheed Martin og ble betegnet som å prestere enda bedre enn forventet da det kom til Norge 3 november 2017. Våre solide Sea King redningshelikoptere Sikorsky er lisensbygd av Westlund Helikopters og ble ble kjøpt inn i 1967, etter den store bragden en dansk Sea King utførte da den berget 144 mennesker fra danskeferjen MF Skagerak i Skagerak året før.

Tilbake til start.

Hvorfor kalles nå NH-90 for ett «superhelikopter» når det er blitt bare problemer med denne svært viktige anskaffelsen? Er det supert at det fortsatt ikke er i drift nesten 20 år etter at det skulle kjøpes inn? Er det supert at kystvakten ikke får sine heilt nødvendige helikoptre som sikkerhet for fiskere og ressursovervåking for vår sterkt voksende fiskerinæring? Er det supert at pilotene sier opp jobbene fordi heile NH-90 prosjektet er på tur å smuldre opp? Er det supert å bruke skattebetalernes penger på en slik måte? Er det supert for Nato at vi planlegger norsk forsvarsinvesteringer på en slik måte at verktøyene vi skal bruke, ikke fungerer?

Det eineste som virkelig kan kalles for supert i denne saken, ja det er at heile NH-90 anskaffelsen er en Superfiasko!

Intensjonene til forsvaret med å anskaffe NH-90 var sikker gode på 2000 tallet, men nå er det blitt en parodi.

Er det ikke bedre å kjøpe dønn solide og velutprøvde Sikorsky S-92 Seahawk fra dyktige amerikanere og kunne ha en slik velrenommert gigantprodusent som Lockheed Martin i ryggen?

Lockheed Corporation ble etablert i 1912 og har hele tiden vært en av verdens største produsenter av militære og sivile fly samt romfartsteknologi og våpensystemer. Selskapet ble sammenslått med Martin Marietta i 1995 og skiftet navn til Lockheed Martin. Altså 106 år i luftens tjeneste.

Sikorsky S-92 Seahawk er et ekstremt anvendelig multirolle-helikopter som blir levert i mange forskjellige konfigurasjoner, SH-60B,SH-60F, HH-60H, MH-60R og MH-60S.

Det blir brukt på fregatter, jagere, kryssere, amfibisk landingsskip og hangarskip til antiubåtkrigføring (ASW), antioverflatekrigføring (ASUW), spesialoppdrag, søk og redning (SAR), transport, rekognosering, og medisinsk evakuering. SH-60B Seahawk er 83 prosent lik UH-60 Black Hawk som er amerikanernes desidert mest brukte og utprøvde angrepshelikopter på alle fronter hvor amerikanerne har vært involvert. Ja man må vel kunne si at forskjellen på Sikorsky og NH-90, når vi snakker om driftsoperasjoner og virkelig reel bruk, er som natt og dag.

Når man leser at amerikanerne i Military Sealift Command bruker Sikorsky S-92 til alle tenkelige operasjoner og Carrier Strike Group bruker S-92 til antiubåtkrigføring, ja så må vi i norge også kunne bruke dette solide og velfungerende helikopteret til våre oppdrag både på kystvakt og fregatt. Sikorsky har selvfølgelig også avisningsutstyr og kan ifølge Lockheed Martin brukes i all weather condition, altså i all slags vær. Det ble jo fremhevet som en viktig egenskap på NH-90, og kunne høres ut som at ingen andre helikopter hadde noe slikt, når NH-90 forståsegpåere pratet om hvor svært alt skulle bli med det nye NH-90.

Min meining er at politikerne bør si opp kontrakten på NH-90 og kjøpe inn Sikorsky S-92 fra Lockheed Martin som virkelig kan faget sitt om hvordan konstruere luftfartøy som fungerer. Med på kjøpet får vi en, i norsk sammenheng, svært stor gevinst i form av mange sparte milliarder kroner, pluss kystvakt og fregatter som får på plass sine viktigste verktøy for jobben som skal gjøres på havet.

Og til slutt må jeg få si at hvordan NRK kan kalle NH-90 for ett «superhelikopter», slik utviklingen er blitt for anskaffelsen, er for meg en gåte.

Edmund Johansen

Trykk for å se kommentarer