makeupclip - 1.jpgLeder
BLADET VESTERÅLEN MENER

Mobilfritt på Sortland

Mobilforbud har gitt positive erfaringer på andre skoler. Når Sortland ungdomsskole prøver, er det viktig å vurdere hvordan det faktisk fungerer over tid.

AV Bladet Vesterålen
Publisert

Sortland ungdomsskole blir mobilfri. Fra og med skolestart til høsten må elevene levere inn mobiltelefonen, for så å få den tilbake når de skal gå heim.

Det er et grep som kan oppleves drastisk for elevene, men nytt er det ikke. Et økende antall skoler har innført lignende ordninger, ofte etter å ha forsøkt ulike andre ordninger, som at elevene må ha telefonen i sekken eller i egne lommer på veggen i klasserommet når det er undervisning. På Sortland har denne typen ordninger tildels ført til ulik praksis, som igjen har skapt konflikter, diskusjoner og tidsheft på grunn av ulikt syn på reglene. I friminuttene, når telefonbruk har vært tillatt, har det vært episoder med uønskede bilder og videoer, som igjen har skapt utrygghet og uro.

Utdanningsdirektoratet har før gjort det klart at det ikke er lov å forby elever å ha med seg mobil til skolen, men det er altså ikke det som skjer så lenge man leverer telefonen inn om morgenen og får den tilbake på ettermiddagen.

Når skoledagen nå blir mobilfri, skjer det mot elevrådets vilje. Det er beklagelig, men samtidig har skolen hatt en prosess der elevene har fått uttale seg og er blitt lyttet til, selv om de til slutt utgjorde et mindretall i samarbeidsutvalget. Det er også verd å ha med seg at skolen faktisk har forsøkt andre løsninger.

På andre skoler har elevene fortalt om at mobilforbud førte til at de er blitt bedre kjent og har snakket mer åpent sammen i stedet for å sitte hver for seg og sende snaps. Det har også bidratt til økt konsentrasjon i timene.

Saken fortsetter under annonsen.

Når man opplever at man kan være en hel arbeidsdag uten distraksjonene fra pushmeldinger i sosiale medier, er det mulig for flere å senke skuldrene også ellers på dagen

Det handler om fokus og ro, uten den konstante strømmen av varsler som forteller om nye snaps, hvem som har likt bildet man la ut, og hvem som har blokkert hvem. Utdanningsforbundet har tidligere pekt på at man kan oppleve en ny måte å være sammen på når mobilen legges bort, og erfaringene kan tyde på at det kan være rett.

På Giske ungdomsskole i Rogaland forteller elever også at forbudet etter hvert bidro til mindre mobilavhengighet også utenfor skoletida, og i ungdommens leserspalte Si;D i Aftenposten deles også tilsvarende erfaringer. Når man opplever at man kan være en hel arbeidsdag uten distraksjonene fra pushmeldinger i sosiale medier, er det mulig for flere å senke skuldrene også ellers på dagen, og ikke se seg nødt til å henge med.

Det er viktig at både Sortland ungdomsskole og andre som forsøker slike tiltak, vurderer hvordan de faktisk fungerer. Det skylder man elevene. Samtidig er det naturlig at man viser tålmodighet og gir ordningen tid til å sette seg.