flyviking-tur - 3.jpgLeder
BLADET VESTERÅLEN MENER

Buklandingen

Hvorfor gikk det galt med FlyViking?

AV Bladet Vesterålen
Publisert
Oppdatert:

FlyViking, det nye flyselskapet som tok opp konkurransen på flere av de regionale lufthavnene i fjor, meldte i romjula at det innstiller flyvningene sine. Siste fly går 12. januar, og blant de aller siste avgangene er ruta mellom Tromsø, Stokmarknes og Bodø.

FlyViking ble tatt imot med stor entusiasme som et friskt pust og en etterlengtet konkurrent til Widerøe, blant annet på Stokmarknes lufthavn, der den dominerende aktøren har kunnet bestemme både billettpriser og flyvninger i en praktisk monopolsituasjon gjennom flere år. Det har medført diskriminering av flypassasjerer i store deler av Vesterålen, fordi man har vært nødt til å akseptere et prisnivå langt over naboflyplassene.

Etter sju måneder med lavpristilbud fra rivalen, er passasjerene tilbake i Widerøes armer, uten alternativ – hvis man da ikke skal bruke tid og penger på å fly fra Andenes, Evenes eller Svolvær.

FlyViking var et spennende forsøk, men i etterpåklokskapens lys har ledelsen selv pekt på flere forhold man gjerne skulle løst på en annen måte, ikke minst bookingsystemet og mangelen på tilgjengelighet gjennom reiselivsbransjens viktigste søkemotor. Samtidig forsøkte man å rekke over mange ruter med få fly, med det resultatet at service- og verksted-opphold førte til mange kanselleringer og redusert tillit hos publikum. Ivrig eksperimentering med mange endringer av rutene ble vanskelig å forholde seg til også blant dem som gjerne ville fly med selskapet.

Saken fortsetter under annonsen.

Det mest grunnleggende problemet med å konkurrere i nettet av regionale flyplasser, var et annet

Likevel, det mest grunnleggende problemet med å konkurrere i nettet av regionale flyplasser, var et annet: Lengden på rullebanene gjør det bare mulig å bruke et begrenset utvalg flytyper, der de viktigste er vanskelig å få tak i, fordi de har gått ut av produksjon for lang tid siden. Samtidig har den største aktøren, Widerøe, en solid flåte av nettopp disse flyene. Dermed er det svært vanskelig å ta opp konkurransen.

Nå arbeider Avinor med å tegne et nytt kart over flyplassene i nordre Nordland. Under lupen er først og fremst Stokmarknes, Svolvær og Leknes lufthavner. Man vurderer muligheten for å legge ned én eller flere av dem, utvide én, eller eventuelt bygge en ny og større flyplass til erstatning for i hvert fall to av dem. Nettopp det neste halvåret vil mange brikker legges i dette puslespillet. Her kan det altså et sted i Vesterålen og Lofoten komme en flyplass med rullebane og infrastruktur som legger forholdene til rette for ny konkurranse, mellom mer likeverdige aktører.

FlyViking skal ha honnør og takk for forsøket. Likevel – hadde man vært bedre forberedt, kunne historien blitt annerledes. Nå spørs det om vi vil se reell konkurranse som kan presse billettprisene ned før vi har fått annen infrastruktur.

Trykk for å se kommentarer