Williams og Ludwigs storslåtte eksistensialisme

– Fantastisk kunst, og for noen utøvende kunstnere vi har her nord!

AV Solgunn Jensen
Publisert

Ulf Johansens kommentar er representativ også for resten av publikums reaksjoner, da applausen etterhvert la seg i Hadsel kirke tirsdag kveld.

Her hadde Engegårdkvartetten rammet inn utdrag av Shakespeare-tekster ved Bjørn Sundquist, i Beethovens strykekvartett nummer 13.

– Ja ikkje nåkka tull, det e heilt sikkert, smilte Jorunn Fjellanger lunt.

Arvid Engegård fra Bodø leder strykekvertetten som er blitt et av Norges mest ettertraktede kammermusikk-ensembler. Nå har de altså spilt inn dette «Shakespeare møter Beethoven»-programmet med Nord-Norges egen Bjørn Sundquist, og Synnøve Volden i Hadsel Live var glad for å kunne introdusere dem hos oss, som første framføringssted!

Sundquist hadde valgt ut tekster av William Shakespeare som var vibrerende fulle av liv. Liv fra vugge til grav, og av de dypeste eksistensielle tanker med ubønnhørligheten av forandring og aldring. «Menneskets syv aldre», «Å være eller ikke være», MacBeth og Narrevise. Alt rammet inn av den føleles-spekkede musikken fra Ludwig van Beethoven.

Saken fortsetter under annonsen.

Dette passet utmerket i den vakre kirka vår – ikke bare på grunn av den gode akustikken.

Den fine lyssettinga var også med på å fokusere maksimalt på ordene og tonene.

CD-en må være et bra alternativ for dem som ikke kunne få dette med seg så pulserende, levende live.

Ulf Johansen smilte skrått til slutt:

– Det ypperste av engelsk og av tysk kultur smeltet sammen til en høyere enhet, det er noe å tenke på nå i disse Brexit-tider!